Iglau.cz: Publicistika, historie, zajímavosti
Výpočet vašich osobních homeopatik podle data narození:
Unikátní script na Leosvancara.cz vám odtud z Regionalistu online spočítá vaše konstelace, vyhledá k nim statisticky nejčastější MOŽNÉ zdravotní potíže a současně vám vybere vaše osobní homeopatika!
Školáci z Vysočiny se učí zpracovávat kalkulace i správně číst smlouvy, které dostanou k podpisu
Sdílet článek
Výuka finanční gramotnosti vtrhla do českých škol. Čtvrťáci a páťáci v ní poznávají svět peněz. Mnozí poprvé slyší slova jako dluh či splátka nebo vidí, jak funguje bankomat. Projekt Abeceda peněz, který připravila Česká spořitelna, získal akreditaci Ministerstva školství. A jeho obliba se mezi školami v celé zemi i na Vysočině rychle šíří. Jen za poslední měsíc se výuky zúčastnilo na sto padesát dětí z regionu.
Cílem Abecedy peněz je naučit děti správnému hospodaření s penězi. „Naší ambicí je zásadně zvýšit finanční gramotnost společnosti a zejména mladé generace. A v ideálním případě i prosadit finanční vzdělávání coby jeden z předmětů základního školství u nás,“ vysvětluje David Hubáček, který je v České spořitelně zodpovědný za finanční vzdělávání.
Správa peněz je totiž poměrně klíčovou dovedností. A dosud byly pro děti hlavním a mnohdy jediným zdrojem informací rodiče. Ne vždy šlo ale o zdroj kvalitní. Dospělí Češi mají většinou laxní přístup k řízení rodinných financí. A celá čtvrtina lidí v zemi žije od výplaty k výplatě.
Do loňského pilotního ročníku Abecedy peněz se zapojilo přibližně 110 tříd z celé ČR. Díky pozitivnímu ohlasu mezi učiteli i řediteli jich jen v prvním pololetí letošního školního roku bylo na 150. A přibývají stále další.
Podpis smlouvy dal dětem zabrat
Abeceda peněz ukazuje dětem svět financí i souvislosti v něm a hravou formou prohlubuje jejich vědomosti týkající se hospodaření s penězi. V rámci několikaměsíčního programu se školáci učí plánovat své finance a nové znalosti průběžně za pomoci odborných lektorů i svých učitelů přenášejí rovnou do praxe. „Děti mají za úkol vybudovat vlastní firmu. Navrhnout její logo, název a hlavně sortiment. Takové zboží, které zvládnou samy, s přiměřenými náklady, vyrobit, a bude možné jej prodat na veřejných jarmarcích, jež jsou vrcholem Abecedy peněz. Děti tedy neustále musí propočítávat cenu výrobku, kalkulovat se vstupními náklady i cenou vlastní práce a pracovat na propagaci. To vše společně po vzájemné diskuzi s ostatními,“ popisuje David Hubáček.
Každá třída může počítat se vstupním kapitálem ve výši 3000 korun. Ten dostanou do České spořitelny formou půjčky a už na něm čeká děti první střet s realitou. „Připravili jsme dětem k podpisu smlouvu s několika dodatky a poznámkami psanými malým písmem pod čarou. Pro mnohé byl velký šok, když zjistily, že podepsaly něco jiného, než měly v úmyslu,“ přibližuje David Hubáček.
Dojmy učitelů z Vysočiny
Během listopadu a počátku prosince absolvovalo kurz na 150 dětí z Vysočiny. Na veřejných jarmarcích prodávaly hlavně vánoční dekorace, ozdobné zápichy, cukroví a drobné občerstvení. Možnost vyzkoušet si zcela nové věci většinu školáků naprosto pohltila.
* „Abeceda peněz jako projekt finanční gramotnosti dává opravdu smysl. Během exkurze do Spořitelny děti nejen poznaly prostředí banky, ale zejména si mohly vyzkoušet praktické věci - třeba výběr z bankomatu. O všem jsme hodně diskutovali a děti se naučily rozumět pojmům, jako jsou příjmy, výdaje, zisk, ztráta. Teď opravdu vědí, k čemu se hodí hypotéka a k čemu ne. Také se poprvé setkaly s plánováním rozpočtu a už rozhodně přemýšlejí jinak než před projektem. Dneska vidím, že si neutratí celé kapesné, ale uvažují o spoření,“ chválí si třídní páťáků z Chotěboře Dagmar Kozubová.
* „Projekt Abeceda peněz je výborný. Líbil se mně i dětem. Děti měly příležitost zkusit si manuální práci. A zjistily, že když ji odbydou, budou výrobky neprodejné. Všechny děti přípravami žily, doma o nich prý neustále mluvily a jarmarku se od rána nemohly dočkat. Věřím, že všechny zkušenosti, které zde získaly, si odnesou do budoucího života a využijí je,“ doplňuje její kolegyně Jana Klementová.
* Děti se díky Abecedě peněz neposunuly jen v oblasti finanční gramotnosti. „Tuto třídu mám tenhle školní rok poprvé a díky Abecedě peněz jsme se krásně sblížily. A to nejen s dětmi, ale i s většinou rodičů. Rodiče tomu věnovali spoustu času. A v tom, že tolik času trávili se svými dětmi, vidím veliký přínos celého projektu,“ říká třebíčská učitelka Jaromíra Kratochvílová.
Jarmarkem pro většinu dětí Abeceda peněz nekončí. Čeká je rozhodování, jak s vydělanými penězi naloží. Některé třídy si plánují zaplatit školní výlet, jiné přispějí na charitu. Například páťáci z Třebíče chtějí podpořit městský útulek a projekt Nocleženka. Děti z Třebíče psí útulek stejně jako žáci z Jihlavy.
Zatím si většina tříd z jarmarku odnesla přibližně 16 tisíc korun. Naprostými rekordmany jsou děti z Chotěboře, které si během odpoledne vydělaly bezmála 40 tisíc korun.
Marta VOKURKOVÁ
Sdílet článek na Facebooku