Iglau.cz: Publicistika, historie, zajímavosti
Sháníte
marně homeopatika? V našem eshopu XIV. svatých Pomocníků máme vše!
Životnost krajských silnic se snižuje; může za to nárůst nákladní dopravy
Sdílet článek
Doba životnosti silnic II. a III. tříd v majetku Kraje Vysočina se podle dopravního významu, dopravního zatížení a v závislosti na pravidelné údržbě a opravách pohybuje mezi 20 – 25 roky. Péči o cca 4500 km silnic zajišťuje Krajská správa a údržba silnic Vysočiny, její vedení avizuje, že stupňující se zatěžování silniční sítě se podepisuje na zkrácení předpokládané životnosti.
„V současné době stojí investice i údržba krajských silnic přibližně 1,4 miliardy korun ročně. V případě, že dojde na vynucené zkrácení životnosti silnic o dva roky, stoupnou náklady na údržbu, podle našich prvních propočtů, přibližně o 150 miliónů ročně,“ informoval ředitel Krajské správy a údržby silnic Vysočiny Radovan Necid.
Nejvíce vrásek dělají údržbě silnic už několik let transporty vytěženého kůrovcem napadeného dřeva. Zatímco v roce 2016 se množství těžby pohybovalo kolem 1,5 milionu m3, v loňském roce bylo přepraveno po silnicích II. a III. tříd téměř pětkrát více kulatiny. Při průměrném zatížení kamionu 30 tunami hmoty to představuje více než 163 tisíc naložených nákladních aut ročně.
Náměstek Krajské správy a údržby silnic Tomáš Mátl upozorňuje také na případy nevhodně uskladněného dřeva v těsné blízkosti silničních těles, přičemž při manipulaci a nakládce jsou stále častěji poškozovány krajnice komunikací nebo dřevo končí v příkopech, kde se materiál stává překážkou pro odtok vody při přívalových deštích. Ve stavební sezóně jsou navíc silnice II., ale i některé silnice III. tříd zatíženy transportem obrovského množství stavebního materiálu na opravy dálnice D1.
Krajská správa využívá pro financování modernizace, údržby a oprav peníze rozpočtované Krajem Vysočina popř. Státním fondem dopravní infrastruktury. Velké investice dotované evropskou unií, např. stavby ochvatů, realizuje většinou přímo Kraj Vysočina.
Jitka SVATOŠOVÁ
Sdílet článek na Facebooku