Iglau.cz: Publicistika, historie, zajímavosti
Výpočet vašich osobních homeopatik podle data narození:
Unikátní script na Leosvancara.cz vám odtud z Regionalistu online spočítá vaše konstelace, vyhledá k nim statisticky nejčastější MOŽNÉ zdravotní potíže a současně vám vybere vaše osobní homeopatika!
Silniční meteorologické stanice- významný prvek zimní údržby
Sdílet článek
Se zimní údržbu souvisí nejen příprava techniky a údržbového materiálu, ale také získávání, přenos a analýza informací o aktuální meteorologické situaci na sledovaném místě či úseku. K tomu účelu slouží silniční meteorologické stanice. Na základě měření jejich senzorů - zpravidla soubor silničních a atmosférických - a analytického vyhodnocení jednotlivých měřením získaných výstupů v daném čase dokáže stanice varovat před hrozícími situacemi nebezpečnými pro silniční dopravu např. námraza, led, mlha, silný vítr, náledí a mokrý nebo sněhem pokrytý povrch.
Pracovat s těmito informacemi v online čase ve vztahu ke konkrétnímu místu, umožňuje pracovníkům údržby nejen včas, efektivně a účinně na tyto kritické situace reagovat (např. optimalizací chemických posypových prostředků, množstvím nasazené techniky atd.) ale také jim na základě zkušeností a dalších informací (např. z meteoradaru) i účinně předcházet. To se sekundárně pozitivně promítá do bezpečnosti a plynulosti provozu (předcházení škodám na majetku i zdraví) i nákladů na údržbu samotnou.
V kraji Vysočina ŘSD ČR využívá informace ze 14 stacionárních meteorologických stanic na dálnici D1 a devět stanic na silnicích I. tříd. Všechny stanice jsou osazeny atmosférickými senzory pro snímání teploty a vlhkosti vzduchu a srážek. Tam kde je to účelné, je přidaný senzor pro měření směru a rychlosti větru a dohledoměr. Většina stanic disponuje i těmito senzory. A až na výjimky většina meteostanic disponuje také vozovkovým čidlem a 1 až 2 statickými přehledovými kamerami. V základu tak příslušný dispečer získává informace o teplotě povrchu vozovky, bodu mrznutí vlhkosti vozovky, stav povrchu vozovky, teplotě vzduchu, rosném bodu, relativní vlhkosti vzduchu, intenzitě srážek + obrazovou situaci (např. o hustotě sněžení) alespoň z jedné kamery. K tomu přistupují informace o směru a síle větru nebo dohlednosti a druhu počasí.
Naměřené hodnoty z meteostanic a obraz z kamer je přenášen pomocí sítě mobilního operátora do příslušné aplikace, jejíž pracovní prostředí je přístupné oprávněným pracovníkům na dispečincích.
V letošním roce rozšířila systém stacionárních silničních meteorologických stanic v kraji další nová, která byla uvedena do provozu v říjnu. Nachází se u nové okružní křižovatky silnic I/23 a I/38 Kasárna v okr. Jihlava. Byla vybudována na místě, kde do současné doby absentoval jakýkoliv hlásič povětrnostních jevů. Je osazena senzorem teploty a vlhkosti vzduchu, srážkoměrem, dohledoměrem, ultrazvukovým větrometrem, dvěma pohledovými kamerami s IR přísvitem a dvěma vozovkovými čidly.
Vozovková čidla instalovaná v obrusné vrstvě vozovky, které umožňují získávat informace o teplotě povrchu vozovky a teplotě pod povrchem, bodu mrznutí, stavu vozovky (suchá, vlhká, mokrá, zbytková sůl, sníh, námraza atd.) a výšce vodního filmu do osmi milimetrl.
Martin BUČEK
Sdílet článek na Facebooku