Denní zpravodajství:

Nejstarší regionální deník (zal. 1996):
29.3.: Vodní svět v táborské zoo se rozrostl o pět čírek sibiřských, jinde než v Táboře je neuvidíte

29.3.: Jarní blokové čištění ulic v Jihlavě začne v úterý 2. dubna

28.3.: Žena za volant nesmí, přesto stále řídí, opakovaně odmítá test na drogy. Jen v březnu ji policisté zastavili čtyřikrát

28.3.: Zámek ve Velkém Meziříčí se o Velikonocích zahalí do květinového hávu

28.3.: Zastřelit chráněného medvěda je neospravedlnitelné. Slováci nyní navíc chystají ústavní zákon umožňující hromadné vraždění těchto ohrožených zvířat

28.3.: Z policejního deníku: nález granátu a nábojů; zloděj si odnesl kolo za dvacet tisíc

28.3.: Josef Patočka z Jihlavy oslavil sté narozeniny

27.3.: Z policejního deníku: zloděj si odnesl nářadí; za volantem bez řidičáku

27.3.: Staročeské Velikonoce na Michalově statku nabídnou nahlédnutí do časů před zrušením poddanství v Čechách

27.3.: Na operačních sálech v jihlavské nemocnici využívají anesteziologové nové přístroje

27.3.: Kriminalisté dopadli další distributory pervitinu

27.3.: Historii Velkého Meziříčí pomohou dětem poznávat muzejní programy

26.3.: Řidič Audi od nehody, která se stala u Šimanova, ujel. Policisté hledají svědky

26.3.: Z policejního deníku: vandal poškodil auta; při střetu osobního auta a náklaďáku utrpěli zranění čtyři lidé

26.3.: Velikonoce v Jihlavě zahájí na Zelený čtvrtek jarmark, řehtačkový průvod, velikonoční loupení vajíček i folklorní muzika

Publicistika:

H umoresky Bedřichovské
Vzpomínky a sekvence (nejen) z jihlavského Bedřichova, Dřevěných Mlýnů a okolí:
Příběh dušičkový…

Jak hospodář Václav chtěl tak usilovně život zachránit, až o něj přišel…

Děkanovo kvarteto, aneb, jak většina má vždy patrně asi pravdu.

Listopad 1989: Koncert ve Vlašimi, demonstrace nefachčenek – a také co tehdy prorocky odhadl starý kněz.

Jak se moje pomsta udavačskému komunistickému dědkovi skrze krásné ženské nohy proměnila v trojku z chování.

Proč měl jihlavský adventní věnec nikoli čtyři, ale šest svíček?

Těžké hříšníky jejich vlastní hříchy ani do hrobu někdy nepustí…

Příběh dušičkový, aneb jak jsem se už nikdy nestal mrakopravcem.

Co povyprávěl starý skicář o poslední šachové partii s mým dědečkem?

Příběh ztraceného kocourka Mňouka…

Jak jsem kdysi rozebíral a vzápětí postavil – kremační pec!

Důstojník socialistické armády zůstane důstojníkem – i kdyby byl třebas ministrem!

O studentské lásce, o tajném biskupovi a i o tom, jak jsem se stal vlastně novinářem

Závod míru, aneb jak jsem kdysi v továrně zachránil negramotného mistra.

Doutník od papeže, aneb děda výtržníkem…

Iglau.cz: Publicistika, historie, zajímavosti

Sháníte marně homeopatika? V našem eshopu XIV. svatých Pomocníků máme vše!

Bývalý městský hřbitov ve Smetanových sadech v Jihlavě odhalil první kostry
Sdílet článek
Stavba Horácké multifunkční arény je za dveřmi, ale ještě než do země během prázdnin kopnou stavaři, je nutné ji prozkoumat archeology. Ti již našli první pozůstatky nebožtíků bývalého městského hřbitova.
image-1
Stavba Horácké multifunkční arény zasáhne v pásu širokém přibližně pět metrů od současného stadionu do parku Smetanovy sady, ve kterém byl po tři sta let až do druhé poloviny 19. století městský hřbitov. Pohled za plot, kde od půlky května probíhají záchranné archeologické práce, není pro slabší povahy – pracovníci mají vypreparovaných již dvacet hrobů a dalších pár desítek na ně ještě čeká. Na celé ploše bývalého hřbitova jich může být i několik desítek tisíc. Většina nebožtíků ale zůstane dál v klidu pod zemí, protože více do parku stavba arény nezasáhne. O průzkumu a nalezených ostatcích jsme si promluvili s archeology Jakubem Těsnohlídkem a Šimonem Kochanem z jihlavské pobočky Archaia Brno z. ú.

Počítali jste s takovým výskytem hrobů nebo vás něco překvapilo?

JT: Vesměs jsme se vším počítali, protože tady menší výzkum již proběhl před několika lety při stavbě malého zimáčku, navíc hned vedle naší plochy. Věděli jsme tedy, jak kostry budou hluboko, v jakém místě a jak budou zachovalé. Pro mě osobně jsou ale velmi zajímavé milodary, které u koster nacházíme. Nikdy nevíte, co v tom hrobě bude – nějaký křížek, svátostka, teď před chvilkou kolegyně našla svatý obrázek namalovaný na skle, přiložený hned vedle hlavy nebožtíka.

A jak to je s rozkladem takových věcí – nerozpadají se v ruce hned po vyjmutí?

JT: Ano, musíme to rychle zadokumentovat, než to zoxiduje a rozpadne se. A co se týče samotných koster, tak pokud jdou z hrobu vyjmout a nejsou dekompozičními procesy zničené, tak většinou vyschnou a dá se s nimi dál pracovat, už se nerozpadají. Dáváme je do pytlů z tvrdého papíru – každou kostru zvlášť, ty pak dáváme do krabic a dál s nimi manipuluje už jenom antropolog.

Dokážete z ostatků zjistit něco víc o samotných nebožtících?

JT: Ano, například věk. Máme tady lidské ostatky z celého věkového spektra. Jsou tu dětské hroby, nedospělí i dospělí, ale i starší jedinci. To se nejlépe pozná podle čelistí – tehdy byla jiná dentální péče než dnes a spousta těch starších či dospělců třeba už zuby nemá, takže i my „neantropologové“ hned poznáme, jak jsou staré.

Jaké milodary u ostatků nacházíte?

JT: Většinou najdeme třeba jenom křížek, ale setkali jsme se i se skleněnými malovanými tabulkami se svatými obrázky, a potom třeba čelenky, které mají často z takových kroucených drátků. Právě předměty z kovů, většinou z těch měďnatých, jsou zajímavé. Působí totiž antibakteriálně a díky korozním procesům se nám pak dochovávají například i vlasy na lebkách nebo textilie z rouch.

ŠK: Našli jsme vlasatou lebku, kde byl zkorodovaný předmět z barevného kovu, který to pomohl dochovat. Na základě těchto nálezů navíc můžeme nebožtíky datovat. A pak také podle samotných zásypů hrobů – když je tam keramika z 18. století, tak víme, že ten hrob není starší.

Máte i starší archeologické nálezy?

ŠK: Máme tady i středověké nálezy, třeba přeslenu. Ale ty se do hrobů dostaly druhotně. V době středověku tady pravděpodobně bylo nějaké hospodářské zázemí města – pole nebo stavení, jejichž stopy jsou dochovány v zemi, se kterou pak manipulovali i při práci na hřbitově.

A samotná rakev se dochová?

JT: Nacházíme dva typy pohřbů – s rakvemi a bez rakví. Pokud nebožtík v rakvi byl, tak ta se ve zdejších půdních podmínkách rozložila. Zůstávají po nich ale takové černé otisky, které dokáže šikovný preparátor vypreparovat a my je pak můžeme vyfotit. Odebrat ale nejdou a samotnou rakev nejsme schopni zachránit, protože to je jenom vrstvička černé hlíny. Občas se stane, že na nebožtíkovi leží nějaký kousek zetleného prkénka. Jediné co dokážeme zjistit, je její tvar – jestli byla obdélná nebo měla šikmé stěny atd., což také zadokumentujeme. Jestli byl nebožtík v rakvi, jde ale poznat i podle samotných koster – jak jsou orientované a v jakém jsou stavu.

ŠK: V zemi probíhají tzv. tafonomické procesy – tělo se rozkládá a různě se tím rozkladem pohybuje. Působí zde i například něco, čemu my říkáme bioturbace, kdy s tělem hýbají zvířátka v zemi. Kosti se tak mohou dostat do neanatomické polohy. A potom ještě, jak říkal Kuba, máme hroby bez rakve, ve kterých je třeba i několik jedinců na sobě v ne zcela pietních polohách. To byli pravděpodobně sebevrazi nebo nemajetní lidé.

JT: Může to být i doklad nějaké epidemie, kdy se musí pohřbívat více jedinců najednou a není čas na pietní záležitosti, protože se musí dát rychle pod zem i z nějakých hygienických nebo finančních důvodů.

A jak na vaši práci navazují antropologové?

JT: Posíláme jim většinou celé dochované kostry, ale to až v době, kdy bude výzkum v nějaké pokročilejší fázi nebo až skončí. Oni pak rozhodnou o tom, které kostry budou zkoumat dál a které bude možné uložit zpět do země.

Pomalu se dostáváte k místu, do kterého pravděpodobně zasáhla stavba stadionu. Předpokládám, že v 50. letech minulého století se zde archeologický průzkum neprováděl.

JT: Bohužel stavba stadionu probíhala ještě před tím, než tady začala Archaia působit. Vlastně probíhala ještě před tím, než jsme byli na světě. (smích) Zatím nemáme žádné zprávy o tom, že by tady nějaký archeologický průzkum nebo alespoň dohled probíhal. Sporná je i samotná dokumentace stavby, tehdy se moc nefotilo, takže přesně nevíme třeba ani to, jak byla stavební jáma pro stadion veliká. To se bude zjišťovat právě teď při dalším bagrování – jsme u rohu stadionu a budeme pokračovat podél směrem k Jiráskově ulici. Tam se teprve ukáže, jak ta jáma byla veliká a kolik území tím pádem nemusíme zkoumat, protože tam ty hroby už nejsou.

V jakém období zde hřbitov byl a kolik zde přibližně může být lidí?

ŠK: Hřbitov vznikl roku 1559 a byl tady až do roku 1868, kdy byl zrušen a vznikl nový současný ústřední hřbitov. Odhady jsou, že zde může být pohřbeno až 200 tisíc jedinců, ale podle mě jsou přehnané. Někdo zkoušel propočítat, kolik lidí tady za ta staletí žila a jakého se dožívali věku – hřbitov zde fungoval nějakých 300 let, ale v době, kdy byla větší úmrtnost, lidé se nedožívali tolika let. Já bych řekl, že to budou spíše desítky tisíc lidí.

JT: On to je také důvod, proč plocha Smetanových sadů nebyla nikdy zastavěna – tady je těch koster tolik, že se místu všichni stavitelé „vyhýbali“ a nebyly tendence to využít jinak než jako park.

A jaký je příběh samotného hřbitova? Část, ve které kopete, vznikala kdy?

ŠK: Hřbitov se v historii rozšiřoval a v této části jsou pravděpodobně mladší hroby z posledních let jeho existence. Starší části budou blíže ke kostelu sv. Ducha a budou asi i více koncentrované – bude zde větší hustota hrobů. Když byl zdejší hřbitov zrušen, tak byla část hrobů přesunuta na nový hřbitov a zde proběhla parková úprava. Máme dochovaný i plán parku a několik archivních fotografií z posledních let hřbitova.

Jak hluboko kopete a stačí to?

JT: Jdeme do hloubky asi metr a půl až metr šedesát od současného povrchu. Na této úrovni se totiž nachází jílovitopísčité podloží, ve kterém už hroby nejsou.

A kolik lidí zde přibližně pracuje?

JT: Střídá se tady asi deset lidí. Samozřejmě máme úkoly i jinde, ale snažíme se, aby ta kapacita výzkumu byla plně využitá. Jakmile skryjeme celou výzkumnou plochu, bude nás tu samozřejmě víc.

Kromě koster a milodarů – nacházíte i něco jiného?

ŠK: Našli jsme tady například náhrobní kámen, na kterém je vidět německý nápis, ten jsme ale ještě nezkoušeli přeložit.

JT: Ono na něj teď dobře zasvítilo slunce a byl tam vidět datum úmrtí. Bylo to skoro z konce hřbitova, z roku 1860 nebo 1870.

ŠK: Tak v roce 1870 by tady už neměl být.

JT: Musíme se na to ještě podívat, ono je to napsané švabachem, který není pro nás současníky lehce čitelný.

Jednoho náhrobního kamenu jsem si zde všimla a bylo na něm napsáno Franz Josef, ale předpokládám, že to není ten císař...

JT: To určitě není. Ještě tam musí být třetí jméno, nějaké příjmení, takže to bude jiný František Josef.

ŠK: Ono to bylo v tu dobu velmi módní jméno, jednou jsem dokonce našel, že se někdo jmenoval Franz Josef Císař.

Jak dlouho tady ještě budete?

JT: Archeologický průzkum je datován na tři měsíce, takže asi do poloviny srpna.

ŠK: Až se bude hrát hokej, tak my už tady nebudeme. (smích)

Více foto na: https://www.jihlava.cz/rozho…
Aneta HRDLIČKOVÁ
Sdílet článek na Facebooku

Dnes je pátek 29. březen
(16. březen kalendáře iuliánského)
• 2024 rok křesťanského letopočtu
• 7513 let od stvoření světa
† Svátek dle katolického tradičního kalendaria na 29. 3.:
Pondělí Svatého týdne
‡ Svátek dle pravoslavného kalendaria na 16. 3. (29. 3.):
14. říjen 2018Glosa
(Leo Švančara)
Poslední exemplář našeho vyhynulého druhu...
Za našich starých krásných hektických časů, v nichž jsme začínali po revoluci nadšeně budovat novou českou mediální scénu, byly pohonnými hmotami ve všech redakcích jednak hustá mlha cigaretového, dýmkového a doutníkového kouře - a jednak všudypřítomná vůně normálního kafe s lógrem. Žádné kávovary: Všude jen rozžhavené vařiče, na nichž jsem současně pálil zrnka kadidla...
Pokračování . . .


  Nejnovější:


Výpočet vašich osobních homeopatik podle data narození:

(na leosvancara.cz)

Z Jihlavy a okolí:

Jihlava - kultura, zábava:

Jihlava - ostatní:

Jihlava, zajímavosti: