Dětská pohotovost v jihlavské nemocnici čelí zneužívání a problémům s nerovnoměrným rozložením služeb
Dětská pohotovost v nemocnici v Jihlavě se v poslední době potýká s problémy, které mohou ovlivnit kvalitu péče poskytované dětem. Jedním z hlavních problémů je zneužívání pohotovostní služby pacienty, kteří by mohli počkat do následujícího dne, než se dostanou ke svému praktickému dětskému lékaři. Tento trend zatěžuje systém, což následně vede k větší zátěži pro personál. Další komplikací je nerovnoměrné rozložení služeb mezi dětskými praktickými lékaři, kteří mají na starosti pokrytí dětské pohotovosti.
Dětská pohotovost funguje v nemocnici ve všední dny v čase 17-20 hodin a o víkendu a o svátcích v čase 8-20 hodin. Když některý z praktických lékařů, kteří mají službu, není schopen přijít, musí pohotovostní službu převzít lékař z dětského oddělení nemocnice. Tato situace vytváří další tlak na personál, který už tak čelí vysoké zátěži při obsluze celkem šesti různých oddělení v nemocnici.
„Na dětském oddělení máme k dispozici pouze dva sloužící lékaře na celý chod oddělení. Pokud dojde k nenadálé absenci jednoho z praktických lékařů, zůstává nám jen možnost, aby pohotovostní službu převzal lékař z oddělení. Tento systém není ideální, protože ti, kteří jsou na oddělení v danou chvíli k dispozici, musí také zajistit běžný chod nemocnice,“ říká primář dětského oddělení Martin Zimen.
Dětská pohotovost je podle jeho slov často využívána těmi, kteří by mohli řešit problém se svým praktickým lékařem: „Pro představu, během covidové pandemie přicházeli na pohotovost opravdu jen ti, kteří měli akutní potíž. V té době byla pohotovostní služba využívána v průměru pěti dětmi denně. Teď je to v průměru padesát pacientů,“ říká primář Martin Zimen a dodává, že lékaři na pohotovosti jsou neúměrně vytíženi.
Tento problém se týká nejenom samotné pohotovosti, ale i celkové efektivity celého systému, který by měl zajistit rovnoměrné a kvalitní pokrytí pro všechny pacienty. Případné problémy ve službách mohou vést ke zpožděním v poskytování péče nebo ke zbytečnému přetížení lékařů a zdravotnického personálu.
„Zajištění kvalitní péče pro naše nejmladší pacienty je naší nejvyšší prioritou. Věříme, že s pomocí všech zúčastněných, včetně praktických lékařů, se nám podaří tento problém vyřešit a zajistit, aby pohotovostní služby byly dostupné pro ty, kteří je skutečně potřebují,“ uzavírá primář Martin Zimen.
Pokud dojde k situaci, že je pohotovostní služba neobsazena, najdou pacienti informaci na webových stránkách nemocnice
www.nemji.cz.