Denní zpravodajství:

Nejstarší regionální deník (zal. 1996):
14.1.: Záchranná stanice v Pavlově v loňském roce pečovala o 1644 zvířat

14.1.: Policisté na Vysočině vykázali v loňském roce z obydlí pětasedmdesát násilných osob

14.1.: Na Vysočině přibývá chřipek a respiračních onemocnění, nejvíce na Žďársku

13.1.: Ras s kobylou, kominíci i kramáři na Veselém Kopci v rámci masopustní obchůzky

13.1.: Procházka zámkem Červená Lhota, jak jej neznáme v Univerzitním centru v Telči

13.1.: Pelhřimovská nemocnice omezuje návštěvy, povoleny budou pouze ve středu a neděli

13.1.: Loni zemřelo na silnicích Vysočiny šestadvacet osob

13.1.: Děsivá praxe mléčných farem. Kozlíky čeká hned po narození zbytečná smrt

13.1.: Dotkni se s výtvarnicí Evou Jeníčkovou v galerii Tympanon

11.1.: Jihlavští kriminalisté dopadli muže, kteří platili neplatnými bankovkami

11.1.: Akce ke 100. výročí narození Ladislava Nováka zahájí večer s Petrem Vášou

9.1.: V Pelhřimově byla vyhodnocena soutěž o nejkrásnější české turistické pohlednice, vizitky a kalendáříky

9.1.: V Jihlavě bude hlavní svoz odložených vánočních stromečků probíhat v týdnu od 13. do 17. ledna

9.1.: Policisté z Bystřice nad Pernštejnem zachránili život mladého muže, který chtěl spáchat sebevraždu

9.1.: Novoměstská nemocnice spolupracuje se Státním zdravotním ústavem na studii zaměřené na vliv profesí na syndrom karpálního tunelu

Publicistika:

H umoresky Bedřichovské
Vzpomínky a sekvence (nejen) z jihlavského Bedřichova, Dřevěných Mlýnů a okolí:
Příběh dušičkový…

Jak hospodář Václav chtěl tak usilovně život zachránit, až o něj přišel…

Děkanovo kvarteto, aneb, jak většina má vždy patrně asi pravdu.

Listopad 1989: Koncert ve Vlašimi, demonstrace nefachčenek – a také co tehdy prorocky odhadl starý kněz.

Jak se moje pomsta udavačskému komunistickému dědkovi skrze krásné ženské nohy proměnila v trojku z chování.

Proč měl jihlavský adventní věnec nikoli čtyři, ale šest svíček?

Těžké hříšníky jejich vlastní hříchy ani do hrobu někdy nepustí…

Příběh dušičkový, aneb jak jsem se už nikdy nestal mrakopravcem.

Co povyprávěl starý skicář o poslední šachové partii s mým dědečkem?

Příběh ztraceného kocourka Mňouka…

Jak jsem kdysi rozebíral a vzápětí postavil – kremační pec!

Důstojník socialistické armády zůstane důstojníkem – i kdyby byl třebas ministrem!

O studentské lásce, o tajném biskupovi a i o tom, jak jsem se stal vlastně novinářem

Závod míru, aneb jak jsem kdysi v továrně zachránil negramotného mistra.

Doutník od papeže, aneb děda výtržníkem…

Iglau.cz: Publicistika, historie, zajímavosti

Sháníte marně homeopatika? V našem eshopu XIV. svatých Pomocníků máme vše!

Loni zemřelo na silnicích Vysočiny šestadvacet osob
Sdílet článek
Na silnicích kraje Vysočina, včetně úseku dálnice D1 procházejícího Vysočinou, policisté Krajského ředitelství policie kraje Vysočina v loňském roce šetřili okolnosti celkem 3 468 dopravních nehod, což bylo o 121 dopravních nehod méně než v roce 2023, vyjádřeno procenty se nehodovost loni mírně snížila o 3,4 procenta. Dalších 4 696 dopravních nehod, které se loni staly na silnicích v našem kraji, si řidiči vyřešili na místě nehody sepsáním euro formuláře. V roce 2023 jsme zadokumentovali 3 589 dopravních nehod.
image-1
Při loňských dopravních nehodách bezprostředně (do 24 hodin) po dopravní nehodě zemřelo 26 osob, což je pokles ve srovnání s rokem 2023 o více než šestnáct procent, když při dopravních nehodách v roce 2023 zemřelo celkem 31 osob. Při loňských dopravních nehodách se dalších 87 osob těžce zranilo, což je ve srovnání s rokem předešlým pokles o pět těžce zraněných osob, vyjádřeno procenty se jedná o pokles 5,4 procenta. Dalších 1 458 osob utrpělo při nehodě lehké zranění, což představuje meziročně nárůst o 34 lehce zraněných osob, vyjádřeno procenty se jedná o nárůst o 2,4 procenta. Hmotná škoda způsobená na havarovaných vozidlech a dalším majetku dosáhla částky 358 991 000 korun a byla tak nižší o 25 273 000 ve srovnání se škodou způsobenou při dopravních nehodách v roce 2023, vyjádřeno procenty jde o pokles o 6,6 procenta.

V loňském roce policisté při vyšetřování 155 dopravních nehod zjistili, že řidiči před jízdou požili alkoholické nápoje. Poměrně časté byly případy, že dechové zkoušky u řidičů vykazovaly hodnoty vyšší než dvě promile alkoholu, kdy výjimkou loni nebyly ani hodnoty přesahující tři promile alkoholu a dokonce také téměř čtyři promile alkoholu v dechu. Řízení vozidla nebo jízda na jízdním kole pod vlivem alkoholu jsou velmi nebezpečné. Opilý řidič i opilý cyklista ohrožuje nejen život svůj, ale také život a zdraví ostatních účastníků silničního provozu. Alkohol za volantem je v mnoha případech příčinou dopravních nehod, a to i s velmi vážnými následky na životech a zdraví účastníků nehody.

„Osoba, která řídí vozidlo pod vlivem alkoholu, se vždy dopouští protiprávního jednání. Podle množství alkoholu se jedná buď o dopravní přestupek, nebo o trestný čin. Obecně lze říci, že pokud policisté naměří u řidiče hodnotu menší než jedno promile alkoholu, tak se řidič dopouští přestupku v dopravě. Můžete dostat pokutu ve výši 7 000 až 25 000 korun, šest trestných bodů a odebrání řidičského průkazu na šest měsíců až rok a půl. Pokud je u řidiče zjištěna hodnota nad jedno promile alkoholu, řidič se dopouští trestného činu, za přečin ohrožení pod vlivem návykové látky může být řidič potrestán odnětím svobody až na jeden rok, peněžitým trestem nebo zákazem činnosti. Pokud způsobí řidič ve stavu vylučujícím způsobilost dopravní nehodu, za spáchaný trestný čin mu hrozí přísnější trest, a to odnětí svobody na šest měsíců až tři léta, peněžitým trestem nebo zákazem činnosti,“ upozorňuje plk. Mgr. David Jirák, vedoucí odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie kraje Vysočina.

Hlavní příčiny dopravních nehod jsou na silnicích našeho kraje dlouhodobě neměnné. Na příčinách dopravních nehod se loni v největší míře podílel nesprávný způsob jízdy (2 134 nehod), nepřiměřená rychlost jízdy (618 nehod), nedání přednosti v jízdě (332 nehod) a v neposlední řadě také nesprávné předjíždění (74 nehod). V průběhu loňského roku se také stalo velké množství dopravních nehod proto, že řidiči zbytečně hazardovali, při jízdě se nechovali dostatečně ohleduplně a nepočínali si opatrně.

Příkladem mohou být zbytečné dopravní nehody, které se stanou za snížené viditelnosti, zejména při ranních a večerních mlhách. Vjede-li řidič do úseku s mlhou, měl by okamžitě snížit rychlost vozidla, samozřejmě s ohledem na vozidla jedoucí za ním. Měl by zvětšit vzdálenost od vozidla, které jede před ním, zapnout mlhová světla, zvýšit svoji pozornost a plně se věnovat řízení. Při jízdě v mlze je více než jindy důležité mít zajištěný dobrý výhled z vozidla, a také být dostatečně viditelný pro ostatní účastníky silničního provozu. To předpokládá mít v naprostém pořádku osvětlení vozidla. Další zbytečné nehody se staly na dálnici D1, kde řidiči havarovali, protože nedokázali adekvátně zareagovat na dopravní situaci před nimi. Typickým příkladem jsou zbytečné nehody, ke kterým dochází na konci pomalu jedoucích nebo stojících kolon, kdy do posledního vozidla narazí v plné rychlosti řidič, který se plně nevěnuje řízení.

„Zákon o provozu na pozemních komunikacích stanoví, že řidič musí rychlost jízdy přizpůsobit mimo jiné i povětrnostním podmínkám, a smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled. Musí jet takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit před nenadálou překážkou, a tou může být odstavené vozidlo, předmět na silnici, chodec, cyklista,“ upozorňuje plk. Mgr. David Jirák.

Velice opatrně se musí řidiči chovat při předjíždění a nepředjíždět v případě, kdy nemohu bezpečně dokončit předjíždění. Mohlo by se totiž stát, že se nestačí včas a bezpečně zařadit a pak hrozí nebezpečí čelního střetu s protijedoucím vozidlem. V mlze je mnohem obtížnější orientace, řidič může snadno přehlédnout dopravní značku nebo minout odbočku. Řidiči se také mohou orientovat podle vodorovného dopravního značení. Při jízdě těsně při pravém okraji vozovky ale musí počítat s nebezpečím, že se tam může objevit chodec, cyklista, odstavené vozidlo nebo jiná překážka. Mezi další zásady patří dodržovat bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla, které právě kvůli nenadálé překážce může prudce zabrzdit. Dojde-li při jízdě v mlze k poruše vozidla, doporučuje se dojet pokud možno na parkoviště nebo zastavit zcela mimo silnici. Pokud to není možné, měl by se řidič snažit odstavit vozidlo co nejvíce vpravo na krajnici, na dálnici v odstavném pruhu a měl by nechat rozsvícená světla včetně mlhových, zapnout výstražné světelné zařízení umístit v předepsané vzdálenosti výstražný trojúhelník, společně s celou osádkou opustit vozidlo a přesunout se na bezpečné místo.

Foto: Policie ČR
Dana ČÍRTKOVÁ
Sdílet článek na Facebooku

Dnes je středa 15. leden
(2. leden kalendáře iuliánského)
• 2025 rok křesťanského letopočtu
• 7514 let od stvoření světa
† Svátek dle katolického tradičního kalendaria na 15. 1.:
Sobota po neděli první po Zjevení Páně Sv. Pavla, prvního poustevníka a vyznavače
‡ Svátek dle pravoslavného kalendaria na 2. 1. (15. 1.):
Svt. Silvestr, papež římský; ct. Serafím Sarovský, divotvorce
14. říjen 2018Glosa
(Leo Švančara)
Poslední exemplář našeho vyhynulého druhu...
Za našich starých krásných hektických časů, v nichž jsme začínali po revoluci nadšeně budovat novou českou mediální scénu, byly pohonnými hmotami ve všech redakcích jednak hustá mlha cigaretového, dýmkového a doutníkového kouře - a jednak všudypřítomná vůně normálního kafe s lógrem. Žádné kávovary: Všude jen rozžhavené vařiče, na nichž jsem současně pálil zrnka kadidla...
Pokračování . . .


  Nejnovější:


Výpočet vašich osobních homeopatik podle data narození:

(na leosvancara.cz)

Z Jihlavy a okolí:

Jihlava - kultura, zábava:

Jihlava - ostatní:

Jihlava, zajímavosti: